Az olasz divatház a luxus színvonalú ruháiról és kiegészítőiről híres. Hogyan vált a Prada az egyik legbefolyásosabb divatmárkává? Olvasd el a sokak számára státusszimbólumot jelentő cég történetét és a meglepő érdekességeket, amit talán nem is tudtál.
ÍGY KEZDŐDÖTT
Az első bőráru üzletet Mario Prada alapította „Prada testvérek” néven Milánóban még 1913-ban. A kínálatban akkoriban az Angliából importált utazóládák és kézitáskák mellett saját készítésű bőrműves termékeit forgalmazta. Mario Prada úgy tartotta, hogy a nők jelenléte nem tesz jót az üzletnek, ezért a család női tagjait nem engedte a bolt közelébe sem. Halálát követően az ötvenes években – a sors fintoraként – teljesen női irányítás alá került a divatházat, mivel fiát, Albertót nem érdekelte az üzlet, így a vezetést feleségére, majd lányára, Miucciára bízta.
Miuccia Prada 1977-ben találkozott későbbi férjével, Patrizio Bertellivel, aki fiatal kora óta vezette saját bőráru üzletét. Tanácsai segítségével jutott a divat élvonalába a Prada. Azt javasolta, hogy ne az angol import árut forgalmazzák, hanem modernizálva a céget, saját maguk készítsenek táskákat és bőröndöket. A javaslat bevált, és hamarosan a korábban anyagi gondokkal küszködő cég bevétele elérte a 400.000 dollárt.
AZ ÁTTÖRÉS
Az igazi sikerre várni kellett. A megújult Prada első sikeresebbnek mondható terméke a vízhatlan hátizsák volt, melyet abból a fekete erős nejlonból készítettek, amivel Miuccia nagyapja az utazóládákat borította. A táskák azonban drágák voltak, és a Prada márkanevet egyáltalán nem reklámozták.
1983-ban megnyitották második üzletüket Milánóban, két évvel később pedig az egyszerű és modern nejlon táskájuk slágertermék lett. Még ez évben Firenzében is megjelentek, és külföldön is terjeszkedni tudtak. Párizs, Madrid és New Yorkban szerepelt a célpontok között.
1989-ben mutatták be a Prada első készruha-kollekcióját. A luxus minőségű anyagokból készült, alapszínekből tervezett, egyszerű vonalú darabjaival a Prada egyszerre berobbant a divat világába.
A LEGNAGYOBBAK KÖZÖTT
A 90-es években a Prada lett az egyik legnagyobb név a divatvilágban. Jellegzetes darabjai a luxusminőségű anyagokból készült, elegáns, egyszerű szabású, elsősorban fekete, barna, szürke, zöld és krémszínű ruhák. Más luxusmárkákkal ellentétben a cég logója nem vált design-elemmé, a ruhák és kiegészítők „anti-sznob” megjelenése tette őket népszerűvé. A ház célközönsége elsősorban a magas beosztású, jól kereső dolgozó nő lett.
A 2003-ban megjelent, „Az ördög Pradát visel” című regény és a belőle 2006-ban filmvászonra adaptál változata tette közismerté hazánkban és a világ számos táján. Az évtized végére 40 Prada butik üzemelt világszerte, ezek közül 20 Japánban.
NŐI TÁSKÁK AZ ÉLVONALBAN
A Digital Luxury Group és a DemandTracker által végzett felmérés szerint a Prada női táskák a 6. legkeresettebb luxuscikkek a világon. Olyan márkák előzik csak meg mint a Coach, Louis Vuitton, Chanel, Gucchi és a nálunk talán kevésbé ismert Longchamp. Termékeire Európában, Amerikában, Ázsiában és a Közel-Keleten van a legnagyobb kereslet.
MIU MIU
1992-ben az addigra több mint 30 millió dollár éves bevételt hozó divatház piacra dobta a Miu Miu ruhamárkát. A fiatalos, szintetikus anyagokat használó vonal Miuccia becenevéről kapta a nevét. Az új vonalról a Time magazin egyik riportjában azt mondta: „A rossz lányokról szól, akikkel iskolába jártam, és akiket irigyeltem. A rossz ízlésről szól, ami ma az élet része. Egy vicc – jó tervezés nem megfelelő anyagból.”