ELŐNYÖK ÉS KOCKÁZATOK
Azonban az online vásárlások során fokozottan fennállhat annak a veszélye, hogy meggondolatlanul rendelünk meg valamit, ezzel létrehozva a szerződést. Ráadásul a vevőnek a bolti vásárláshoz képest sokkal kevesebb információ áll a rendelkezésére a termékről. Nem lehet azt kézbe venni, felpróbálni, a méreteket ellenőrizni. Szintén érdemes kideríteni, hogy az eladó valóban létezik-e, illetve jogosult-e a tevékenységet folytatni.
Sok kellemetlenségtől óvhatjuk meg magunkat, ha csak olyan Internetes webáruházban vásárolunk, ahol megfelelő tájékoztatást kapunk az üzemeltető személyéről, aki köteles a nevét (cégnevét), címét, székhelyét és elérhetőségeit (telefonszám, e-mail cím) feltüntetni. Emellett a vállalkozás köteles tájékoztatni minket a vásárlás és az elállási jog részletes feltételeiről is.
VÁSÁRLÁS ELŐTT TÁJÉKOZÓDJUNK!
Figyeljünk arra is, hogy a magyar nyelvű weblap és a .hu végű weboldal cím még nem jelenti automatikusan azt, hogy az eladó magyarországi vállalkozó. Egyre gyakoribb, hogy a magyar nyelvű webáruházat külföldi székhelyű cég üzemeltet. Külföldi vállalkozás esetén előfordulhat, hogy a termékhez nem mellékelnek magyar nyelvű útmutatót, és a termék hibája, vagy reklamáció esetén az idegen nyelvű kommunikáció nehézségekbe ütközhet. Ha az áru leszállítása valamilyen okból nem történik meg, akkor a szerződésszegéssel kapcsolatos igényeink érvényesítése sokkal körülményesebb lehet, mint egy hazai forgalmazó esetében.
MI VAN A CSOMAGBAN?
Az általános kereskedelmi szabályokhoz hasonlóan a weboldalon kínált termékek esetén is a ténylegesen fizetendő, bruttó árat köteles az eladó a honlapon feltüntetni. A vásárlásnál azonban kalkuláljunk szállítás költségeivel is. Általában érdemes egyszerre több terméket rendelni, mert így olcsóbb kiszállítási díjjal számolhatunk.
Az eladó a weboldalán vállalt szállítási határidőn belül juttatja el nekünk a megrendelt terméket. A határidő a terméktől függően a néhány naptól akár több hét is lehet.
MI VAN, HA MÉGSEM OLYAN, MINT AMIT SZERETNÉK?
2014 óta a termék átvételétől, illetve a szolgáltatás igénybevételére vonatkozó szerződés megkötésétől számított 14 naptári napon belül élhetünk elállási jogunkkal. Az okát nem vagyunk kötelesek az eladónak indokolni, vagyis a hibátlanul működő és a rendeltetésszerű használatra alkalmas termék esetén is gyakorolhatjuk elállási jogunkat. Az utólagos bizonyíthatóság érdekében célszerű az elállási szándékunkat tértivevényes levélben és e-mailben is elküldenünk. A terméket csak akkor küldjük vissza, ha az eladó nem zárkózott el a termék visszavételétől.
MEG KELL ŐRIZNI A CSOMAGOLÁST?
Az eladó nem követelheti, hogy a terméket az eredeti csomagolásban küldjük vissza, de javasoljuk, hogy a termék csomagolását óvatosan bontsuk fel és azt őrizzük meg a számlával és egyéb papírokkal együtt az elállási határidő lejártáig.
A fogyasztó a termék jellegének, tulajdonságainak és működésének megállapításához szükséges használatot meghaladó használatból eredő értékcsökkenésért felel! Ha a terméket nem ennek megfelelően használtuk, az eladó kártérítést követelhet a termék esetleges károsodása és értékcsökkenése miatt.
MIT NEM KÜLDHETÜNK VISSZA?
Ugyancsak nem köteles az eladó olyan termék visszavételére, amit a fogyasztó egyedi utasításai alapján vagy kifejezett kérésére állítottak elő, vagy olyan termék esetében, amelyet egyértelműen a fogyasztó személyére szabtak.
Az eladóhoz e-mailben és postai úton is fordulhatunk. Ha a webáruház rendelkezik üzlethelyiséggel, ami nem törvényi előírás, akkor a reklamációnkat személyesen is közölhetjük. Ha a kereskedő nem fogadja el az egyébként jogosnak vélt elállási jogunk gyakorlását, mint minden más szerződéses vitában a békéltető testülethez vagy a bírósághoz fordulhatunk.
Forrás: Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (www.nfh.hu)