Olyan táska kollekciót alkottam, ahol egy ősi technika találkozik egy modern stílussal. Különböző elemeket, virágokat, bogyókat nemezeltem, ezeket dolgoztam rá erős szövet alapra és táskákat varrtam belőle. A díszítés 3D-s, kissé kiemelkedik a felületből, de épp annyira, hogy nem zavaró, viszont olyan különleges, élő hatást kelt, hogy szinte vonzza a tekintetet.
Sokan készítenek nemezből táskákat, tarsolyokat és textilből is sokan varrnak táskát, de a két technika egyszerre való alkalmazását még nem láttam másnál. Az ötletem így teljesen újszerű és kivételes.
Talán sokan nem is tudják, hogy mi is az a nemez? Mondd el kérlek!
A nemez akkor keletkezik, amikor gyapjú szálakat egymásra fektetünk és vízzel, szappannal addig gyúrjuk, amíg erős, tartós, önálló anyag keletkezik. Ez egy nagyon régi kézműves mesterség. Az emberiség egyik első textilje a nemez volt. A török monda szerint, egy prófétának a vándorlás során rettenetesen törte a sarkát a cipője, ezért egy kis gyapjút tett bele és úgy gyalogolt egész álló nap. Amikor este kivette a gyapjút meglepődve látta, hogy az összeállt és egy teljesen új anyag keletkezett, így született meg a nemez.
Téged mikor fogott meg ez a dolog?
4 évvel ezelőtt rögtön, amikor elindítottam a táska márkámat Monimi néven, találtam rá a nemezelésre – az interneten véletlenül láttam nemez táskákról készült képeket – és azonnal tudtam, hogy ezt a technikát a saját képemre kell formálnom és megnézni, hogy én mit tudok kihozni belőle.
Elhatároztam, hogy profi szinten megtanulok nemezelni. Tudatosan keresem az alkalmakat, tanfolyamra, alkotótáborba járok. Neves német és magyar művészektől volt már alkalmam tanulni és mivel maximalista vagyok, igyekszem a tudásom tökéletesre fejleszteni.
Mai modernizált, csillogó világunkban lassan háttérbe szorulnak a mesterségek, elfelejtődnek és kihalnak. A fiataloknak fogalmuk sincs ki az a tímár, kádár vagy szűcs. Családnevek, persze! 🙂 De honnan jönnek? Úgy gondolom, hogy az iparművészek, kézművesek feladata az értékmentés. Mindenkinek ismernie kell a gyökereinket, a népművészetünket, mert ezzel tarthatjuk meg az identitásunkat, magyarságunkat.
Miért nem készítesz akkor teljesen nemez táskákat?
Úgy érzem, ha a népművészeti technikákat az eredetiben alkalmazzuk, olyan tárgyakat készítünk, mint 100 éve, az legfeljebb a múzeumi vitrinbe lesz jó. Fel kell frissíteni, a mai korunk, a mai divat szerinti hordható formába kell átültetni ezeket az alkotásokat, például a nemezelést is. Olyan használati tárgyakat kell létrehozni, amelyek autentikusak, a népművészetből erednek, de funkcionálisak, bevállalhatóak, megfelelőek a mai kor ízlésének. Ez a Lara Ferrano táska kollekcióm üzenete.
Kinek ajánlod a kollekciót?
Amikor megszületett a Lara Ferrano márkanév, úgy képzeltem el, hogy Ő egy magabiztos, céltudatos nő, akinek kialakult ízlése van. Tudja mi áll jól neki. Szereti a különleges, exkluzív, minőségi darabokat és tudja is viselni őket. Valahol ez a nő mindannyiunkban benne él. Nekik ajánlom a táskáimat. Illetve azoknak is, akik valamilyen értékes, különleges, exkluzív ajándékot keresnek.